
Tytuł projektu:
„Podniesienie kompetencji kadry Szkoły podstawowej Cogito w celu wdrożenia systemu oceniania kształtującego”
„Improving the competencies of Cogito Elementary School staff to implement a system of formative assessment”
Czas trwania projektu: 31.05.2023 – 30.11.2024
Beneficjent: Szkoła Podstawowa Cogito z Oddziałami Dwujęzycznymi w Zgorzelcu
Organ prowadzący: Usługi Edukacyjne Cogito Spółka z o.o.
Numer umowy: 2022-2-PL01-KA122-SCH-000102375
Cele projektu:
- Podniesienie kompetencji nauczycieli i kadry zarządzającej, aby wypracować i wdrożyć innowacyjny, wspomagający rozwój kompetencji kluczowych 4K+1, system oceniania kształtującego.
- Podniesienie umiejętności językowych nauczycieli i kadry zarządzająco-administracyjnej szkoły w celu wprowadzania nowych rozwiązań podnoszących jakość usług świadczonych przez placówkę.
Rezultaty:
1. Podniesienie kwalifikacji i kompetencji kadry szkolnej.
2. Opracowanie elementów autorskiego systemu oceniania kształtującego.
3. Włączenie do programu każdego przedmiotu katalogu ćwiczeń rozwijających kompetencje kluczowe 4K+1 (Kreatywność, Krytycyzm, Komunikacja, Kooperacja + Umiejętność uczenia się).
4. Wypracowanie form kształcenia włączającego.
5. Zwiększenie kompetencji i umiejętności językowych kadry w celu podwyższenia poziomu jakości nauczania i uczenia się.
6. Rozszerzenie kompetencji w zakresie ICT i szerszego wykorzystania narzędzi TIK w nauczaniu i wprowadzenie na stałe nowatorskich metod i form nauczania w oparciu o nowe technologie.
7. Zwiększenie motywacji nauczycieli do przyszłych działań na rzecz szkoły i rozwoju osobistego;
8. Wprowadzanie innowacyjnych metod zarządzania szkołą szczególnie w sytuacjach kryzysowych.
Przebieg projektu:
Od maja do października 16 pracowników (nauczyciele oraz kadra zarządzająca) doskonaliło swoje kompetencje i umiejętności językowe oraz metodyczne w ramach projektu Erasmus+ pn.: „Podniesienie kompetencji kadry Szkoły Podstawowej Cogito w celu wdrożenia systemu oceniania kształtującego”.
W ramach programu Erasmus Plus kadra odbyła mobilności:
- 5 dniowe kursy językowa angielskiego na Malcie – 14 osób,
- 6 dniowe kursy metodyczne w języku angielskim w Niemczech – 2 osoby.
Kursy językowe dały możliwość:
Prowadzenia rozmów w środowisku międzynarodowym w języku angielskim.
Rozwijania umiejętności czytania i pisania, konwersacji w języku angielskim.
Wykonywania ćwiczeń pisemnych oraz słuchowych.
Udziału w wycieczkach edukacyjno-turystycznych, dających możliwość poznania walorów kulturowych i historycznych kraju.
Doskonalenia umiejętności pracy w zespole międzynarodowym, budowanie oraz utrzymywanie prawidłowych relacji interpersonalnych.
Zdobycia nowych doświadczeń i otwarcia się na potrzeby uczniów.
Samodzielnego funkcjonowania w obcym kraju, radzenia sobie ze stresem.
Dzięki realizacji projektu nasza kadra posługuje się językiem angielskim w środowisku szkolnym. Wśród uczestników mobilności wzrosła świadomość dotycząca różnic kulturowych. Kadra poznała działanie systemów edukacji w innych krajach, dzięki rozmowom z kursantami z innych krajów świata.
Kursy metodyczne dały możliwość:
- Poznania strategii oceny i ewaluacji, kreatywnego i wizualnego myślenia.
- Nauki o wykorzystaniu i tworzeniu lekcji przy użyciu PBL (metoda projektów).
- Udoskonalenia pracy indywidualnej, w parach oraz grupowej dotyczącej prowadzenia zajęć edukacyjnych przy zastosowaniu różnych metod. Poznania metodyki tzw. „odwróconej lekcji”.
- Porozumiewanie się oraz współpracy z innymi pracownikami z różnych kręgów kulturowych. Utrwalenia znajomości języka angielskiego.
- Zdobycia nowych doświadczeń i otwarcia się na potrzeby uczniów.
- Zarządzania czasem pracy i wykonywanych zadań.
- Kierowania zespołem, nadzorowania prac zespołu, monitoring oraz ocena prac zespołu.
- Udziału w wycieczkach edukacyjno-turystycznych, dających możliwość poznania walorów kulturowych i historycznych kraju.
- Wymiany informacji o różnych systemach edukacyjnych w poszczególnych krajach.
- Udziału w zajęciach edukacyjnych z informatyki. W tym: zapoznania z najnowszymi aplikacjami edTech i narzędziami AI, poznania standardowych aplikacji ICT używanych w klasie, uczestnictwa w lekcjach STEM.
- Wymiany doświadczeń dotyczących nauczania online z nauczycielami z innych krajów.
- Posługiwania się narzędziami ICT, aplikacjami edTech i AI.
- Poznania narzędzi informatycznych (aplikacji internetowych) oraz metod pracy dydaktycznej z wykorzystaniem aplikacji.
- Poznania korzyści i problemów wykorzystania aplikacji edTech i narzędzi AI na lekcjach STEM.
Jesteśmy w ciągłej współpracy z Budzącą Się Szkołą (BSS) oraz Fundacją Razem Lepiej i dostaliśmy się do programu „Szkoła ucząca się” prowadzonego przez Centrum Edukacji Obywatelskiej polegającego na całościowym rozwoju szkoły, nasza kadra kilka razy w roku wyjeżdża na szkolenia. Gościmy u siebie nauczycieli i mentorów z innych szkół, dzięki temu małymi krokami wprowadzamy w życie naszej placówki ideę szkoły bez ocen cyfrowych. Korzystamy z doświadczeń szkół zagranicznych i cały czas pracujemy nad własnym modelem oceniania kształtującego. Jego celem jest taki sposób pracy z uczniem, aby miał on świadomość własnej sprawczości, odpowiedzialności, własnego tempa i sposobu zdobywania wiedzy, a przede wszystkim kluczowych umiejętności – zwanych kompetencjami 4K+1. Są to Kreatywność, Komunikacja, Krytycyzm, Kooperacja i Umiejętność uczenia się.
Dofinansowanie projektu z UE: 28 842 EUR





















